söndag 16 april 2017

Gökboets Odlingar - nu i Danmark!

Tiden har verkligen flugit iväg sista månaden liksom göken som har flugit till en ny plats att börja odla på. Tänkte jag ville uppdatera mig och berätta om min nya verksamhet som jag precis har börjat att starta upp här, på den lilla danska ön Anholt mitt ute i Kattegatt! Hur jag nu bryter ny odlingsmark igen och hur man kan komma igång snabbt med sådder och förkultivering med lite finurliga lösningar!

Jag och min Sigurd har fått möjligheten att hyra ett hus, en gammal lanthandel här i byn på Anholt. För några år sedan var det restaurang här på sommaren men sedan ett par år tillbaka har huset främst använts privat. Nu tänkte vi väcka liv i huset och trädgården igen! Så planen är att anlägga en köksträdgård i den stora trädgården och öppna upp kafé delen igen till olika evenemang och matkvällar. Så odlingen kommer främst inriktas på grödor till kaféet - kryddor, sallat, bladgrönsaker och blommor.


 


Eftersom jag har mycket odlingsgrejer sedan tidigare som nu har kommit med båten över hit så borde det inte vara så svårt att bara sätta igång med att odla igen. Fröer från Lindbloms fröer och Runåbergs hade jag beställt sedan innan så de fanns med. Men trots erfarenhet och alla slags grejer så är det klurigt att komma igång med de första sådderna på ett helt nytt ställe! 

FÖRKULTIVERING
Så först ett ställe att vara på när jag sår. Är allt för kallt att stå ute, och inne är inte läge med all jord och vattning som ändå blir. Det blev till att städa och rensa ut i det "riktiga" Blå Huset. Det vill säga det gamla fryshuset ute i trädgården fick nu bli min nya lilla söta odlingsverkstad.






Därefter en varm plats att placera sådderna på. En plats där temperaturen är omkring 22-24grader har en ju inte så där vanligtvis heller. Men i ett stort stenhus som bara är uppvärmt med hjälp av en kamin är det riktigt svårt att hitta bra lösningar. Det jag har gjort är dock att utnyttja den gamla lanthandelns två stora fönster för min förkultivering. Framför dem har jag byggt ihop lilla såkammaren med hjälp av tre bord, element och bågar av sälg och en massa genomskinlig och svart plast. Det funkar jättebra! När det sedan gror och spirar flyttar jag sådderna till svalare och ljusare plats. Sigurd har byggt hyllor vid fönstren som fram tills nu räcker men snart kommer jag behöva ännu mer plats...







ANLÄGGA KÖKSTRÄDGÅRD
Till huset hör en stor trädgård. Här finns äldre fruktträd, både äpple, päron och körsbär. Det står även några stora körsbärsplommon, mirabeller, och krikon på tomten. Högre popplar, oxel och ask samt mycket syrener, snöbär och vildrosor. På baksidan, längst ner i trädgården är det dock ett större öppet stycke. Det var egentligen bara här som köksträdgården kunde anläggas. 
Innan vi bestämde oss för form och storlek så grävde vi lite runt omkring för att kolla jorden, och ja den är MKT sandig. Folk här på ön berättar för oss att det endast går att odla potatis här och knappt det pga knäpparlarver som äter sig in i potatisen. Ok, vi får se hur det går. Jag har sett att det är mycket knäpparlarver där vi nu har grävt och ja det är mkt sandig jord men jag har en känsla av att det ska gå bra ändå..

Knäpparlarver förekommer ju där det tidigare har varit gräs eller vall och där man sedan plöjer för att börja odla. De lever på gräsrötter och så länge det finns kvar det i jorden så brukar det inget problem bli men år två när dessa har brutits ner så kan de gå på morot och potatis. Jag har ju två år i rad nu valt att ta bort grässvålen och dess rötter helt till att börja med. Andra anser att näringen då försvinner i och med att gräset tas bort. Men den förlusten får jag försöka bygga upp igen. Jag minskar i alla fall risken för knäpparlarver och flerårigt ogräs. 
Så första steget var att markera ut vart kanterna skulle gå på köksträdgården och därefter kom Jan med sin stora traktor och hjälpte oss att skrapa av grässvålen, vilket han gjorde såå himla proffsigt. Därefter kom norrmannen Jon med sin ursnygga Fergusontraktor och fräste igenom hela landet några gånger. Wow vilken lycka, det blev så himla fint och bra! Så nu återstår bara resten - kantskära och otaliga skottkärrslass med brunnen hästgödsel.








 Den grässvål som tas bort lägger vi i stora högar som vi sedan täcker med mörk presenning. Om cirka två år kommer vi förhoppningsvis kunna få ut fin jord av detta.
Därefter kom Jon med fräsaggregat bakpå sin Ferguson. Det gjorde susen!




Hej så länge från Det Blå Hus!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar