torsdag 3 november 2016

En heldag i Odlingsverksta´n


Igår singlade de första snöflingorna ner utanför verkstan. Inget som täckte marken men rejäl frost under natten och idag en otroligt vacker frostsolig morgon. Blev glad att jag hade täckt mina eukalyptus plantor på frilandet eftersom jag hade tänkt att jag ville gräva upp dem och vinterförvara dem. Brukar odla eukalyptus för att de är så bra och fina i buketter men de är ju inte härdiga här men är en perenn. Så nu kom de in till verkstan idag och har planteras i lerkrukor. Eukalyptus bör vinterförvaras som t.ex. citronverbena, rosmarin och curryört, ljust, svalt och med lite vattning. Citronverbenan brukar dock tappa sina blad och stå rätt trist under en tid men om man har tur kommer den igen efter 
lite beskärning när vårsolen kommer.

 Har också tagit sticklingar och delat plantor som står inne i sticklingstältet. Är mycket nyfiken på en planta som jag köpte för ett tag sedan som jag nu testar att ta sticklingar på. Namnet har jag glömt i skrivandets stund men återkommer. Den påminner lite om rosmarin, blir vedartad och har varigerade blad.

Sen har alla dahlior kommit in i verkstan i dagarna. Grävde upp dem för några veckor sedan och lade in dem med blad och stjälkar kvar inne i växthuset. Därefter klippte jag av stjälkarna och har lagt knölarna i lådor som nu får stå inne svalt under vintern. Jag vet att det finns lite olika sätt att ta hand om sina dahliaknölar på. Många sköljer bort jorden mellan knölarna men det här brukar fungera bra. Jorden torkar och då kan jag lätt skaka av den från knölarna. 

Sen är det härligt att stå den 3 november och göra frösådder! Idag har jag sått basilika, bladkoriander, ärtskott i stora tråg och gjorde en mix av olika bladväxter som jag också sådde i stora sålådor- mangold, grönkål, senapskål, spenat, ruccola, gurkört, röd målla, portlak och slätbladig persilja. Det blir spännande att se! 









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar