fredag 18 november 2016

Hantverksodlade krukväxter


Gökboets Odlingar drar upp alla plantor från ekologiskt frö eller stickling. Jorden är alltid ekologisk och Kravmärkt. Inga tillsatser förekommer så länge plantorna växer i sin kruka. Senare näringstillskott består av nässelvatten eller Kravmärkta produkter. Även om det är växter som vi inte ska äta så anser jag att det är den ekologiska produktionen som är den viktiga utgångspunkten. Som trädgårdsmästare vill jag inte hantera och bidra med jord som innehåller konstgödning eller använda frömaterial som har producerats på plantor som bekämpats med svamp- och insektsbesprutning. Jag vill inte ha prydnadsplantor i mitt hem som drivits upp med konstgödning och är sprutade med dessa medel. Växter är oavsett om vi ska äta dem eller ha dem för att de är vackra, renande för den luft vi andas och då anser jag att hela plantan, jorden och fröet ska vara så rent som möjligt. Att dra upp plantor på det här sättet tar längre tid, du kan inte sälja dem lika snabbt. Men de utvecklar ett mycket starkare och stabilare rotsystem som gör hela plantan mer motståndskraftig mot eventuella angrepp och plantan får en längre levnadstid om den sköts på ett bra sätt.

Härom dagen tog jag sticklingar på några av mina favorit pelargoner. Det kanske kan tyckas sent att göra det vid den här tiden? Men eftersom jag har bra tillgång till ljus och värme i odlingsverkstaden så fungerar det utmärkt! Moderplantorna har sedan i september starka och fina skott som nu är perfekta att ta för att producera nya plantor till våren. Så här förökar jag pelargoner!


Med vass och väl rengjord kniv tar jag skott från olika pelargoner. De ska vara knubbiga och friska i bladen. Inga blomknoppar ska ha bildats. Jag sätter aldrig några sticklingar i vatten för att de ska bilda rötter, jag sätter dem alltid direkt i jord.

1) Ett fint skott från en variegerad pelagon med ljust rosa blommor. 2) Med den vassa kniven tar jag bort blad nedifrån och reducerar bladmassan. Brukar spara cirka två småblad och halverar om det är ett större blad. Skär rent snittet nedtill. 3) Sätter 4-5 sticklingar i varje kruka. Fyller varje kruka med jord upp till kanten. Sätter krukan i en 5 liters plastpåse. Med en blompinne gör jag hål och sätter försiktigt ner sticklingen utan att röra vid stället där jag gjort snittet. Trycker till försiktigt.




4) Sen vattnar jag försiktigt runt varje stickling, så att jorden sjunker tätt intill stjälken så det inte bildas luftfickor och sticklingen står stabilare. Jag sätter i två blompinnar så att inte påsen riskerar att sjunka ner på sticklingens blad. 5) Sen ska plastpåsen få fungera som miniväxthus till dess att sticklingen rotat sig och börjar visa tecken på att den växer. 6) Blåser i luft i påsen och sluter till med påsklämma eller dyl. 7) Sen får de stå ljust men inte i direkt solljus. Vid denna tid på året kan de dock inte få för mycket eller starkt solljus! Sen är det bara att vänta. Öppna påsarna cirka varannan dag för att det inte ska mögla och för att blåsa in nya luft. Vattning kommer inte behövas under denna tid. Risken är större att det  blir för blött och bildas kondens. När sticklingarna vuxit till sig så delar jag dem och ger dem varsin kruka, om kanske 4-5 veckor.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar