tisdag 7 november 2017

UPPDATERING UPPDATERING

 
Där flög sommaren förbi och så blev det plötsligt november! Igår grävde jag upp alla dahlior samt de övriga sommarblommorna. Vilket var tur för i natt kom den första frosten till ön!

Det har inte blivit några direkta trädgårdsuppdrag sedan jag flyttade till Anholt. Vi har haft fullt upp sedan i våras med att starta café/restaurang och att få ordning på rabatter och köksträdgård. Äntligen är det mer stilla runt omkring och jag kan börja reflektera över vad vi egentligen har tagit oss igenom, vart vi står nu och hur vi kan fortsätta. Vi har fortfarande öppet en gång i veckan. Då öppnar vi upp vår mysiga restaurang och erbjuder 3 rätters vegetarisk mat och "hyggebar" efter spisningen. Men jag har en önskan om att kunna arbeta mer med trädgård och odling vid skrivbordet under vintern och vill därför försöka få igång lite fler rådgivnings- och gestaltningsuppdrag "över nätet". Går i tankar om att erbjuda kunderna en egen privat web-trädgårdsmästare som finns tillhands via mail och messenger, samt erbjuda lite billigare och smidigare lösningar gällande att få hjälp med att designa sin trädgård och välja rätt växter. Tycker du det verkar som en bra idé så maila mig gärna eller kommentera!

Hur har då odlingssäsongen gått här i denna sandiga jord? Ganska bra tycker jag efter omständigheterna. Det har inte blivit några mängder av grönsaker vilket heller inte var planerat eftersom jag främst satsade på snittblommor, kryddor, bladgrönsaker, bönor och ärtor och potatis. Så hela sommaren har jag kunnat ha egna snittblommor inne i caféet och kryddor och pynt i och på maten. Fick mycket potatis så vi i början av sommaren stolt kunde servera egen färskpotatis med dill och fänkål. Favoriten har ändå varit den orange kryddtagetsen som jag har använt flitigt i allt möjligt :-). Tyvärr så blev rådjuren lite för modiga och vågade sig ofta in i odlingen trots inhägnat så bönor, mangold, betor och många sommarblommor hann aldrig riktigt återhämta sig efter deras besök. 

Nu lägger jag kompost, rensar ogräs och samlar in de sista fröerna innan jag ska göra lite vinterfint med granris och sätta in fler "julblommor" som hyacinter, amaryllis och julrosor i caféet. 

Här kommer lite bilder från odlingarna och Kafé Det Blå Hus!






























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar